90 procent van de wereldhandel verloopt over zee. Dit goederenverkeer, dat voor velen onder de radar blijft, is van groot belang voor de wereldeconomie. Deze interactieve kaart schetst in tekst, beeld en video hoe en waar dit verkeer zich beweegt.
Beweeg over de icoontjes op de kaart of op de titels in de inhoudstafel links om elk van de scharnieren van de wereldhandelsvaart te identificeren.
Klik op een icoontjes op de kaart of op een titel in de inhoudstafel links om in te zoomen op een locatie. Hierna kan u meer lezen of verder inzoomen.
Overzicht rechtsbovenaan om terug uit te zoomen naar het wereldoverzicht.
Gebruik de knoppen Video's en Foto's om de bijhorende multimedia te bekijken.
Legende
Flessenhals
Haven
Werf
6 maanden in de cargovaart
In deze korte documentaire probeert zeeman en kunstenaar Martin Machado de meest gestelde vragen die hij over zeevaren krijgt, te beantwoorden. "Ik schoot de beelden zelf toen ik matroos was, met een eenvoudige camera die in mijn broekzak paste. De documentaire volgt me op een reis van zes maanden rond de wereld op een containerschip op de lijn tussen New York en Singapore, via het Suezkanaal."
Bouw van het grootste schip ter wereld (in 76 sec.)
Een timelapse video van de bouw van het grootste containerschip ter wereld, de Mc-Kinney Moller van de Deense rederij Maersk. Het schip werd gebouwd in de dokken van Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering in het Zuid-Koreaanse Okpo. De video werd gemaakt door Discovery Channel en Maersk en bestaat uit 50.000 foto's genomen over drie maanden.
Megastructures: China's ultieme haven
Een documentaire van National Geographic over de constructie van de containerhaven van Yangshan, onderdeel van de haven van Shanghai.
's Werelds grootste containerschip
De Mc-Kinney Moller in de Maleisische haven van Tanjung Pelepas. Deze oceaanreus is 400 meter lang en werd zopas door de Deense rederij ingezet op de lijn tussen Azië en Europa.
Een van de 31 megasecties waaruit het schip in Zuid-Koreaanse dokken werd opgebouwd. De secties werden tot op 4 millimeter nauwkeurig aan elkaar gezet.
Een van de twee reusachtige schroeven van het schip. De schroeven hebben een diameter van bijna 10 meter.
De eerste container wordt op het schip geladen in de Zuid-Koreaanse haven van Busan, 16 juli 2013.
Het schip wordt met containers geladen in Tanjung Pelepas, Maleisië. Het kan 18.000 van de standaard twintigvoetscontainers vervoeren.
Feestelijkheden bij de aankomst van de Mc-Kinney Moller in de haven van Shanghai, de grootste containerterminal ter wereld.
In de Golf van Aden, berucht op zijn piraten, kreeg het schip het gezelschap van het Nederlandse fregat Van Speijk. Het fregat patrouilleert in de Golf in het kader van de antipiraterij-operatie Ocean Shield van de Navo.
De Mc-Kinney Moller bij het doorkruisen van het Suezkanaal, 9 augustus 2013. Samen met nog 67 andere schepen zorgde het schip voor een record: op 1 dag werd 4,8 miljoen ton goederen door het kanaal getransporteerd.
Het Panamakanaal 2.0
Een ontwerp voor een van de nieuwe sluizen van het Panamakanaal, die bredere schepen aankunnen. De vernieuwing van het kanaal moet af zijn tegen 2015.
Werken aan het nieuwe Panamakanaal. Er wordt op 120 plaatsen gebouwd, door 8.000 arbeiders die tienduizenden tonnen staal verwerken.
De start van de werken, in 2008.
Schepen van de Panamax-standaard, zoals deze Mathilde van de Deense rederij Maersk, zijn zo gebouwd dat ze precies tussen de sluizen van het Panamakanaal passen.
De sluizen van Miraflores, aan de Atlantische zijde van het kanaal, werden precies honderd jaar geleden gebouwd.
De skyline van Panama Stad 's nachts. Sinds het kanaal op 31 december 1999 door de VS aan Panama werd overgedragen, heeft Panama-Stad een metamorfose ondergaan. Die Panamese economie groeit met 10 procent per jaar.